Bloggarkiv

Translate

tisdag 5 maj 2015

Hamburgare

Jag har fått dille på hemgjorda hamburgare med sötpotatispommes och grönsaksdipp. Enkelt och supergott.
Hamburgare med sötpotatispommes och grönsaksdipp
4 port.

600 g nötfärs
1 ägg
valfria kryddor (jag brukar ha sockerfri grillkrydda, cayennepeppar och oregano)
ev. 4 skivor lättost

Tillbehör

Sötpotatispommes:
4 mindre sötpotatisar
timjan
rosmarin
rapsolja

Grönsaksdipp:
1 gurka
4 morötter
2 dl lättkesella
valfri mängd vitlök
grillkrydda
Tillagning:
Skär sötpotatisen,gurkan och morötterna i stavar. Lägg sötpotatisen en ugnsfast form och krydda med örterna. Häll lite olja över allt och rör om så kryddorna blandas med potatisen. In i ugnen på 225 grader i 40 min.
Blanda ihop alla ingredienser till hamburgaren och forma fyra stora burgare. Stek i lite rapsolja eller kokosolja med vitlökssmak på medelvärme i ca 5 min/sida. När du har vänt hamburgaren kan du lägga på osten så smälter den tills det är klart.
Blanda kesellan, med grillkryddan och pressa i lite vitlök. KLART :)

Som ni ser har jag bara ägg och kryddor i mina hamburgare. De går alldeles utmärkt att hoppa över ströbrödet och den ev. grädden. Ägget gör så att allt binder bra i alla fall och hamburgarna blir minst lika saftiga.

Hade tyvärr ingen bild på hamburgaren .
Så jag bjuder på en när vi var nere i Kungsträdgården och tittade på alla fina träd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar