Bloggarkiv

Translate

måndag 15 december 2014

Mindful eating

Nu är "kursen" klar och jag är faktiskt riktigt nöjd med boken. Den har gett mig mycket bra tips och bra tankeställare för att lyckas få kontroll över ätandet i olika situationer. Jag känner mig mer trygg när jag är ute på äventyr och känner att jag kan göra ett medvetet val istället för alla tidigare impulsköp kring mat och dryck. Tidigare när jag åkte iväg var det ett måste att fika/äta på ett speciellt ställe som bara fanns just där som tex Starbucks i Stockholm. Nu stannar jag upp och känner efter om jag verkligen är sugen och är jag inte det så går jag bara vidare för jag vet att jag kommer tillbaka och kan ta en då om jag är sugen.

I andra situationer om det är mycket folk, skrik och lite tid blir jag också väldigt lätt stressad och kastar i mig maten utan att tänka efter. Då blir det lätt att jag överäter för att jag inte hinner känna efter och nu har jag lärt mig att stanna upp och ta några djupa andetag och det fungerar också.

Detta är såklart ingen mirakelkur utan jag kommer att få lov att jobba på detta ett tar. Nu har jag i alla fall fått massa tips och jag känner att detta fungerar. Jag kommer att fortsätta med vissa av meditationerna för att det är skönt och jag kommer att köra SOAS (Stanna upp, Observera, Acceptera, Svara eller Släpp).
Det är inte alltid så lätt att så lätt att ändra sig från att vara så impulsiv som jag är, men jag känner att detta är rätt för mig.

Nu är boken slut och mitt egna arbete börjar, men det känns riktigt bra :)

Vill visa boken igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar