Bloggarkiv

Translate

onsdag 19 november 2014

Mindful Eating

Jag håller ju på med Mindful Eating därjag ska bli medveten om det jag äter och varför. Den första veckan gick ut på att föra kostdagbok och då lägga fokus på varför jag åt och inte vad jag åt. Så här ser sidorna ut. Minsta lilla ska fyllas i om jag så bara tar en kopp med te.


Jag skulle även meditera minst tre gånger och det gick ju sådär om jag ska vara ärlig. Somnade alla gånger och hade extremt svårt att ligga still. I början av boken skrev jag ett kontrakt med mig själv om att denna sexveckors kurs skulle följas till punkt och prickat. Så det är bara att kämpa på.

Nu är jag inne på vecka två och även då ska jag fylla i kostdagboken. Nu ska jag verkligen försöka att få fram varför jag äter. Är jag hungrig? Är det en vana? Som till exempel frukosten, den går ju bara på rutin. Socialt? Blir jag bjuden eller äter jag med andra som sällskap? Kompensatoriskt handlar mer om känslomässiga eller impulsmässiga behov som tröstäta, uttråkad, stressad, nervös, glad och vill fira något eller äter bara av rena farten som den där extra ostskivan som bara åker in i munnen medans du förbereder dina smörgåsar? Eller om jag överäter (vilket jag gör ofta).

Denna vecka ska jag även göra minst tre sittandes meditationer. Körde en igår och det var lättare att hålla sig vaken. Denna gång ska meditationen ske i en mat och dryckesfri zon. Ett rum där jag känner mig trygg och inte förknippar med mat. Eftersom vi bara bor i en två så hade jag bara två alternativ toan eller sovrummet och det blev inte toan =)

Jag tänkte även att jag skulle köra på dessa sex veckor och se hur det går med siffran på vågen. Det enda målet jag har är att jag inte ska gå upp utan att den står stilla. Nackdelen är att jag inte riktigt tänkte på detta innan, men jag tror jag vägde strax under 78 kg så jag tar det som min startvikt. Jag kommer inte väga mig under tiden utan när dessa sex veckor har gått då kommer jag att väga mig.

Bjuder på en bild från imorse :)
 Senaste veckorna har jag haft ett snittempo på 6 min/km.
Det var såå skönt att äntligen kunna springa på och att det känns bra :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar