Bloggarkiv

Translate

måndag 6 oktober 2014

BollnäsEss!!!

I helgen var det dags för det årliga konventet och det fanns massor med roliga pass och föreläsningar.
Jag var ledig hela fredagen och det var skönt! Jag började mitt konvent med en workshop i lyfttekning för marklyft och knäböj. Jag fick några småkorrigeringar och tips i knäböjen vilket var super! Den största förändringen var andningen. Att ta in luft och stabilisera bålen och nästan hålla andan genom hela lyftet. Marklyften blev den största aha-upplevelsen där i princip allt ändrades om. Bredden på fötterna, greppet och andning. Vilken skillnad det blev! Jag har tappat mycket styrka under viktnedgången så nu är min träningsvikt på 75 kg (och tidigare var det 85kg). Nu tog jag 95 kg utan problem, sen blev det ett hopp till 115 kg och det var lite för tungt haha. Men att öka närmare 20 kg med annorlunda teknik var verkligen kul :)
Ser att jag tappar ryggen i början på lyftet så det måste jag jobba på :)
Efter ws blev det löpskola. Vi körde några löpövningar innan det blev tokintervaller. Varje övning varade i 2 minuter och det var allt från plankan, mountain climbers, enbenshopp, upphopp, borsowhopp, utfall, höga knän och masken. Alla dessa övningar var dessutom gånger två!!
Sista passet hette Amp40 och var ett riktig fyspass med änne fler intervaller, svingar och massa annat gott! Jag kan lova att mina ben, rygg och var rätt slut efter första dagen.

Varje år försöker jag utmana mig själv och ta ett pass som jag är lite rädd för och i år blev det multisport. Jag hade fått reda på att vi skulle klättra ner för sporthallstaket och jag som är galet rädd för höjder. Jag hade drömt mardrömmar två nätter i rad och vaknade redan klockan sex på morgonen för att jag var så rädd. Jag ville verkligen avboka, men jag hade köpt ett par skor som jag fick behålla OM jag utförde passet så det var bara att bita ihop. Tyvärr var vi bara fem tappra så det blev bara två lag. Första etappen var att simma 50m för att sedan hämta olika saker på botten i bassängen. Tyvärr klarade inte mina öron av trycket så min stackars kompanjon fick hämta allt. Sedan var det bara att snabbt klä på sig för att sedan börja ro 1000m vardera. Sen blev det balansgång på lina och oj var svårt det var! Jag skakade som ett och annat asplöv, men jag klarade det. Efter det blev det till att bära ett traktordäck runt sporthallen,springa på crosstrainern i 1,5 km och sen kom klättningen. Upp på taket, hoppa i selen  och böra ta sig ner. Jag ramlade så klart över kanten, men lyckades att resa mig för att sedan klättra ner! WOW vilken känsla!!
Jag vill, jag kan och jag vågade!

Sista momentet var orientering. Det var länge sen jag orienterade, men det var galet kul. Vi sprang efter stigar i skogen och sedan ut i en myr. Plums sa det och jag hade iskallt vatten upp till midjan. Det var bara att kravla sig upp. Blöt och kall med massa vatten i skorna var det bara att springa den sista biten, men vi kom i mål strax efter timmen! Stolt och glad över att jag klarade av saker som jag var så rädd för och jag kan säga att detta är lätt det roligaste jag har gjort!!

Efter en varm och skön dusch dansade jag lite med Tobias Karlsson, sen blev det lunch.


Eftermiddagen började med en lite konstig föreläsning som jag inte riktigt förstod syftet med, men sen kom fyspasset med Magnus Samuelsson! Vi fick välta däck, klättra i rep (om man kunde), jobba med pumpstänger, kettlebells och snake ropes. Ett jobbigt och roligt pass, men kroppen började ta ut sin rätt i att var lite sliten efter alla tidigare pass så det var svårt att ge max.

Jag, Magnus och fina Johanna :)


Dagen avslutades med stavgång i skogen. Det var riktigt skönt att få komma ut i solen och köra ett lugnare pass. Jag hade inte orkat kötta ett sista pass, utan jag var nöjd.

Jag är så otroligt glad och nöjd över årets konvent! Vilket arrangemang och vilka roliga pass! Jag har lärt mig massor och även våga utmana mig själv. Det jag var mest rädd för visade sig vara det roligaste på hela konventet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar