Bloggarkiv

Translate

onsdag 5 november 2014

Övertränad?!

Jag tror att jag har blivit lite övertränad. Av månader med dålig sömn, stress och mycket träning har min kropp sagt ifrån. Det kom smygandes efter Bollnäsess då jag märkte att kroppen inte var sig själv när jag tränade. Jag tappade motivationen, sov dåligt och tappade styrka i gymmet och även när jag sprang. Jag trodde jag bara var lite ur balans och körde på. Sen en morgon skulle jag ta en lätt morgonjogg. Pulsen stack iväg och var skyhög trots att tempot var väldigt lågt. Då förstod jag att något var fel på riktigt. Jag googlade lite på överträning och det var väldigt många symptom som stämde in. Så vad gör man åt saken?! Jo vilar!!

Jag la hela mitt tidigare upplägget på hyllan får någon vecka sen för att låta kroppen återhämta sig. Nu kör jag kör väldigt lätta konditionpass där jag hela tiden har pulsklockan på mig för att se så att inte pulsen sticker iväg. Ena dagen känns det jättebra och nästa dag backar jag mer än någonsin.
Jag har svårt att lyssna på kroppen för jag är väldigt "lat" när det gäller träning (det är sant). Jag ger gärna upp när det börjar bli lite jobbigt och gillar inte att gå över min bekvämlighetszon om jag inte har något att jaga eller blir jagad. Därför har jag svårt att veta om det är latmasken som spökar eller om jag faktiskt är sliten. I gymmet kör jag mest det jag tycker är roligt. Lätta vikter och mycket töj och stretchövningar. Jag har kört lite med Jonas och det är faktiskt riktigt kul.
Jag försöker träna två konditionspass och två styrkepass numera så jag vilar onsdagar och hela helgen. Jag ska försöka lyssna på kroppen denna gång, men det är svårt.

Som person har jag svårt att sitta still och jag vill gärna att det händer något hela tiden! De helgerna då Jonas jobbar så är det fullt ös från morgon till kväll, men helgen som var backade jag ordentlig. Jag lagade bara lite mat och handlade sen resten av tiden spenderades i soffan med filmmaraton, Det var konstigt att vara still så mycket, men samtidigt så skönt!

Målet nu framöver blir till att lugna ner mig, hitta balansen och återfå motivationen till träningen!

Hit vill jag igen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar